سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا سخن که از حمله کارگرتر بود . [نهج البلاغه]
 
شنبه 96 خرداد 6 , ساعت 10:58 صبح

مزایا و معایب تشخیص هویت بیومتریک چیست؟

در حال حاضر اکثر دستگاه حضور و غیاب  موجود از این تکنولوژی استفاده می کنند. بسیاری از  کسب‌وکارها یا سازمان‌ها به منظور حفظ فرضیه‌های خود یا اطلاعات حساس، تشخیص هویت بیومتریک را مورد استفاده قرار می‌دهند. انواع زیادی از اسکنرهای بیومتریک وجود دارد. برخی از آنها اسکن عنبیه را انجام می‌دهند، در حالیکه انواع دیگر اثرانگشت کاربران، شکل دست‌های آنها یا حتی روش تایپ انها بر صفحه کلید اسکن می‌کنند. باوجوداینکه تشخیص هویت بیومتریک، امن‌تر از ابزارها و روش‌های سنتی است، آن معایب خاص خود را نیز به همراه دارد.

تعریف

تشخیص هویت بیومتریک، تکنیکی است که با استفاده از ویژگی‌های منحصر به فرد رفتاری یا فیزیکی در یک فرد به منظور شناسایی او انجام می‌شود. برای مثال، وقتی که دستگاه بیومتریک اثرانگشتان را اسکن می‌کند، سپس آنرا با اثر انگشتان هر کاربر مجوزدار در بانک اطلاعاتی خود مقایسه می‌کند، در این روش پژوهشگر ممکن است اثرانگشتان را مقایسه کند. در صورتی که اثر انگشت اسکن شده مطابق با کاربر مجاز باشد، سپس به آن شخص اجازه دسترسی به دستگاه داده می‌شود. اما تشخیص هویت بیومتریک، فقط منحصر به ویژگی‌های فیزیکی نمی‌باشد. برخی الگوهای رفتاری، مانند گفتار یا روش تایپ فرد بر صفحه کلید، نیز می‌تواند آنالیز شود.

موارد استفاده

دستگاه‌های تشخیص هویت معمولا بر روی درب‌های مکان‌های امن نصب شده است. آنها به کاربران مجاز اجازه ورود به ساختمان را می‌دهند، در حالیکه از ورود افراد غیرمجاز به داخل، جلوگیری می‌کنند. همچنین کاربردهای دیگر برای تشخیص هویت بیومتریک وجود دارد. برای مثال، بعضی از شرکت‌ها برای تامین امنیت شبکه کامپیوتری خود از بیومتریک‌ها استفاده می‌کنند، در حالیکه برخی از مدارس اسکنرهای اثر انگشت را به منظور کنترل حضور و غیاب دانش‌آموزان بکار می‌برند.

مزایا

جعل کردن ویژگی‌های فیزیکی و رفتاری نسبت به روش‌های تشخیص هویت سنتی بسیار دشوارتر است. همچنین، یک جنایتکار ممکن است قادر به، بدست آوردن رمز عبور بصورت غیر قانونی باشد، در حالیکه ربودن اثرانگشت کاربران امری بسیار پیچیده‌تر خواهد بود. علاوه‌براین، برخلاف کارت‌های شناسایی سنتی یا امضا ، شما عملا نمی‌توانید ویژگی‌های فیزیکی ، ایجاد حفظ هزینه بهینه‌تر برای کسب و کار یا سازمان‌ها، و تکنولوژی راحت‌تر برای کاربران را از دست بدهید.

نقاط ضعف

 

ماشین آلات تشخیص هویت بطور سنتی برای خرید، گران‌تر از انواع مرسوم هستند. علاوه‌براین، برخی از کاربران ممکن است، در کل بیومتریک را رد کنند(نپذیرند)، چون که آنرا به عنوان تجاوز به حریم خصوصی می‌دانند. همچنین، ماشین‌آلات تشخیص هویت بیومتریک همیشه بطور کامل دقیق نیستند. به عنوان مثال، فردی با سرماخوردگی ممکن است قادر نباشد با استفاده از دستگاه تشخیص هویت صدای خودش را شناسایی کند، و افرادی که وزن از دست می‌دهند یا اضافه وزن پیدا می‌کنند، به واسطه سیستم آنالیز کننده ویژگی‌های مربوط به صورت، ممکن است بطور ناگهانی به مکان حفاظت شده عدم دسترسی داشته باشند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ