سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین صدقه آن است که فرد مسلمان دانشی را فراگیرد، سپس آن را به برادر مسلمانش بیاموزد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 96 شهریور 21 , ساعت 4:32 عصر

شاید شما هم قصد خرید یک دستگاه حضور و غیاب را داشته باشید. این نکته باید توجه کرد که چه معیار هایی را در زمان خرید مد نظر داشته باشیم.چرا نوع و عملکرد سنسور در دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی در زمان خرید از اهمیت بالایی برخوردار است؟ امروز با سایت فراتکنو همراه باشید تا کمی با تاریخچه و کاربرد های سنسور های اثر انگشتی بیشتر آشنا شویم.
یک اسکنر اثر انگشت نوعی از تکنولوژی است که شناسایی و تأیید اثر انگشت فرد را به منظور اعطای یا رد دسترسی به یک سیستم کامپیوتری یا یک امکانات فیزیکی انجام می دهد.در واقع ورود و خروج پرسنل، جای امنیتی و… دیگر بخش های خاص را با بیومتریک می توان محافظت کرد.این ماژول ها به طور معمول در بعضی از گاوصندوق ها استفاده می شود که این عمل این یک نوع از تکنولوژی امنیتی بیومتریک است که از ترکیبی از تکنیک های سخت افزاری و نرم افزار برای شناسایی اسکن اثر انگشت یک فرد استفاده می کند. در قرن21 اکثر کسب و کارها، دولت ها و سازمان ها در حال تلاش برای کنارگذاری سیستم های رمزنگاری سنتی و جایگزین آن استفاده از نوع جدیدی از احراز هویت دیجیتال هستند که می تواند بسیاری از مشکلات تقلب را به طور کامل حل کند. توجیه این جایگزینی این است که سنسور های ثر انگشتی یک ابزار قابل اعتماد برای شناسایی شخصی است. این توضیح ضروری برای اثر انگشت است که جای پسورد ها گرفته است که هر زمان امکان تقلب و فراموشی آن وجود داشت. طبق آماری که وجود دارد این طور می توان گفت که در یک قرن گذشته برای ارائه اطلاعات دقیق از مجرمان در دولت های گوناگون جهان از این سیستم استفاده شده و هیچ دو اثر انگشت تا کنون در هیچ کامپیوتری به طور یکسان دیده نشده است. جالبه بدانید که اثر انگشت پایه تاریخ بنیادین جنایی در هر سازمان پلیسی در زمین است.
اسکنر اثر انگشت نوری ، قدیمی ترین روش ضبط و مقایسه اثر انگشت است. همان طور که از اسم مشخص است، این تکنیک با تحلیل یک تصویر نوری، اساسا یک عکس و با استفاده از الگوریتم ها برای تشخیص الگوهای منحصر به فرد روی سطح، مانند ردیف ها و یا علائم ، با تجزیه و تحلیل آسان ترین و تاریک ترین نقاط تصویر، متکی است. درست مانند دوربین های گوشی های هوشمند، این سنسورها می توانند رزولوشن محدودی داشته باشند و رزولوشن بالاتر، جزئیات دقیق تر ی را از اثر انگشت می تواند تشخیص دهد و سطح امنیت را افزایش دهد. با این حال، این سنسورها تصاویر کنتراست بسیار بالاتر از یک دوربین معمولی را ضبط می کنند. این اسکنرها معمولا دارای تعداد بسیار زیادی از دیودها در هر اینچ هستند تا این اطلاعات را نزدیک به دست گیرند. البته، هنگامی که انگشت خود روی اسکنر قرار می گیرد بسیار تاریک است، بنابراین اسکنرهای نوری همچنین آرایه های LED را به عنوان یک فلاش برای روشن شدن تصویر کمک می کنند.چنین طراحی ایده ای برای گوشی های هوشمند بسیار کمیاب است.
رایج ترین اسکنر اثر انگشت که امروزه استفاده می شود، اسکنر خازنی است که در دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی نیز کاربرد زیادی دارد. شما این نوع اسکنر را در داخل گوشی های مختلف، از جمله Galaxy S8، LG G6 و دیگران خواهید یافت. این مولفه شما را با یک الکترونیک کوچک، خازن آشنا می کند. به جای ایجاد یک تصویر سنتی از یک اثر انگشت، اسکنر اثر انگشت خازنی از مدارهای خازنی کوچک برای جمع آوری اطلاعات در مورد یک اثر انگشت استفاده می کنند. همان طور که خازن ها می توانند بار الکتریکی را ذخیره کنند، اتصال آن ها به صفحات رسانا روی سطح اسکنر امکان استفاده از آن ها برای ردیابی جزئیات یک اثر انگشت مورد استفاده قرار می گیرد. با این کار شارژ ذخیره شده در خازن کمی تغییر می کند.


سه شنبه 96 شهریور 14 , ساعت 10:42 صبح

امروز در خدمت شما کاربران عزیز هستیم تا از سایت حضور و غیاب فراتکنو در مورد پورت USB و وظیفه ی آن در دستگاه حضور و غیاب بیشتر آشتا شویم. یو‌اس‌بی یک درگاه ارتباطی است که این روز ها در بیشتر لوازم الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته شده و برای ارتباط بین انواع لوازم جانبی و به عنوان منبع تغذیه می تواند بکار گرفته شود. USB در اصطلاح مخفف کلمه ی انگلیسی Universal Serial Bus می باشد و در سال 1990 تحت عنوان یک استاندارد صنعتی وارد بازار شد. شاید دلیل موفقیت پورت USB سرعت ، قدرت و همچنین سادگی در استفاده از آن باشد. در ابتدا این پروتکل در نسخه ی 1.0 به بازار عرضه شد  و به دلیل محبوبیت بالا و با گذشت زمان، پورت USB نیز متحول گشته و توسعه یافت و پورت USB2 با حداکثر سرعت انتقال 480 مگابیت در ثانیه به بازار آمد که توانست 40 بار در سرعت بهتر عمل کند و این در حالی بود که سازگاری کامل خود با USB1 را حفظ کرد و بعد از آن یو اس ‌بی 3 با سرعت 500 مگابیت در ثانیه در سال 2008-2009 منتشر شد. اگر بخواهیم به طور دقیق تری این تقسیم بندی را انجام دهیم چنین می توان گفت:

سرعت کم (نسخه 1) با حداکثر سرعت 1?5 مگابیت در ثانیه معادل 187?5 کیلوبایت در ثانیه

سرعت متوسط (نسخه 1?1) با حداکثر سرعت 12 مگابیت در ثانیه معادل 1?5 مگابایت در ثانیه

سرعت بالا (نسخه 2) با حداکثر سرعت 480 مگابیت در ثانیه معادل 60 مگابایت در ثانیه

سرعت خیلی بالا (نسخه 3) با حداکثر سرعت 4?8 گیگابیت در ثانیه معادل 600 مگابایت در ثانیه

سرعت فوق‌العاده (نسخه 3?1) با حداکثر سرعت 10 گیگابیت در دقیقه معادل 1?25 گیگابایت بر ثانیه

عملکرد USB در دستگاه حضور و غیاب

قبل از بکار بردن تکنولوژی USB در دستگاه حضور و غیاب برای انتقال اطلاعات از روی دستگاه به نرم افزار حضور غیاب از طریق کابل شبکه انجام می شد که این کار مستلزم آن بود که حتما عملیات کابل کشی بین دستگاه و کامپیوتر انجام شود و همچنین امکان قطعی کابل نیز وجود داشت ولی امروزه شما می توانید کلیه ی تردد های پرسنل را از طریق همین پورت با یک فلش مموری انتقال بدید و دیگر نیازی به کابل نباشید و در هر زمان که لازم دیدید این کار را انجام دهید.

 

انواع پورت USB

USB-type A

معروف ترین و پر کاربرد ترین پورت USB   نوع A  می باشد که همه ی کامپیوترها مجهز به این پورت هستند.همچنین تمامی فلش مموری ها و وسایل دیجیتالی این پورت را پشتیبانی می کنند.البته این پورت پر طرفدار نیز در دستگاه حضور و غیاب نیز به کار رفته است.

USB-type B

پورت USB   نوع B   معمولا در وسایل جانبی مانند پرینتر ها و دیگر وسایل جانبی که به کامپیوتر وصل می شود مورد استفاده قرار می گیرند. دراین مدل تفاوتی در سرعت انتقال دیده نمی شود و فقط شکل ظاهری پورت فرق دارد.

Mini USB-type A and B

مینی یو اس بی ها که از سایز کوچکتری برخوردارهستند معمولا در وسایل دیجیتالی کوچکتر کاربرد دارند: مانند بعضی ار تلفن های همراه ، MP3، MP4 و … که این نوع پورت به دو مدل Mini A و Mini B تقسیم می شوند.

Micro USB-type A and B

و اما نوع دیگری از USB ها کهMicro  نام دارد. کوچکترین مدل در USBها البته از نظر سایز می باشد. میکروها هم مانند مینی یو اس بی ها دارای دو مدل A و Bهستند که اگر کمی دقت کرده باشید بیشترین کاربرد را درتلفن های همراه به خود اختصاص داده اند و دلیل آن اندازه کوچک این پورت می باشد. تمامی پورت های ذکر شده ی بالا تکنولوژی USB 3را ساپورت می کنند و معمولا سر دیگر این کابل ها از نوع USB type A  می باشند.
هدف USB اتمام دادن به تمام موارد و مشکلات موجود در زمینه انتقال اطالاعات برای تجهیزات جانبی می باشد. در واقع یک روش آسان و استاندارد و راحت برای انتقال اطلاعات و در بعضی از دیوایس ها تامین نیاز برق  یا همان منبع تغدیه می باشد.


یکشنبه 96 شهریور 5 , ساعت 12:15 عصر

امروز با مقاله ای دیگر در خصوص پروتکل TCP/IP در دستگاه حضور غیاب در خدمت شما هستیم. قبل از این که ماژول wifi به دستگاه های حضور و غیاب اضافه شود وجود پروتکل TCP/IP که در دستگاه حضور و غیاب اصطلاحا به پورت شبکه معروف است از مهمترین مولفه های یک سیستم حضور و غیاب به شمار می رفت.البته هنوز هم این پروتکل برای مجموعه هایی که از طریق کابل شبکه یا همان کابل LAN ارتباط داخلی را برقرار می کنند بسیار مثمرالثمر واقع می شود.در این بخش قصد داریم با این پروتکل پر طرفدار و رابطه ی آن با دستگاه حضور و غیاب بیشتر آشنا شویم.

تفاوت بین پروتکل های Ethernet/IP و TCP/IP در چیست؟

کلمه TCP مخفف عبارت Transmission Control Protocol می باشد. این پروتکل در واقع مسئول مدیریت ارتباط بین یک کلاینت و یک سرور است و وظیفه ی اصلی آن تقسیم دیتا و در نهایت رساندن دیتا ها به مقصدشان می باشد. اگر هر بخش از این دیتاها به مقصد نرسند و یا این که یکی از آن ها مخدوش باشد باز این وظیفه ی پروتکل TCP است که تعیین کند اطلاعات از دست رفته چگونه مجددا ارسال شود.

ولی اترنت بخش کوچک تری از اینترنت و شبکه ای محدود به یک مکان جغرافیایی است که دستگاه های موجود در آن مکان را به هم وصل می کند. شبکه اترنت Ethernet در واقع همان LAN یا شبکه محلی است که در آن مجموعه ای از دستگاه های موجود در یک مکان جغرافیایی محدود مانند یک اتاق به هم وصل می شوند.

در ابتدا اگر بخواهیم پروتکل را با مثالی برایتان توضیح دهیم این طور می توان گفت: فرض کنید هر یک از زبان های دنیا یک پروتکل باشد مثلا عربی ، افغانی ، فارسی ، انگلیسی و … وقتی می خواهید با یک شخص عربی صحبت کنید ، برای این که بتوانید صحبت های یکدیگر را متوجه شوید یا باید شما به زبان عربی صحبت کنید ویا این که فرد مقابل شما با زبان فارسی صحبت کند. پس بهتر است در این سطح هر دو از زبان بین المللی استفاده کنند .خب حالا کشور ایران که بخشی از جهان است را در نظر بگیرید ، در کشور ما همه به زبان فارسی صحبت می کنند اما لهجه های گوناگونی وجود دارد ، لری ، اصفهانی ، کردی و … هر یک از این لهجه ها در محل خود قابل درک هستند اما در شهر دیگر ممکن است مورد استفاده قرار نگیرند ولی با این حال همه زبان فارسی را می فهمند.رابطه ی پروتکل ها شبیه به این مثال می باشد.

TCP/IP یک پروتکل 4 لایه با استاندارد جهانی است که در اکثر شبکه های بزرگ بکار گرفته می شود . با این که این پروتکل شاید کمی کند و مستلزم استفاده از منابع زیادی باشد ولی در دنیای امروز هنوز هم نیاز بسیاری از کاربران را برطرف می کند و طرفداران زیادی دارد. پروتکل TCP/IP درون چندین نوع پروتکل دیگر است که در کل شامل شش پروتکل اساسی زیر می شود تشکیل شده است:

TCP : پروتکل ارتباط برنامه‌های کاربردی
UDP : پروتکل ارتباط برنامه‌های ساده
(IPپروتکل اینترنت) :ارتباط میان کامپیوترها
ICMP : پروتکل کنترل پیغام‌های اینترنتی برای کنترل خطاها
DHCP : پروتکل کنترل وضعیت آدرس ‌های پویا

پروتکل های شش گانه ذکر شده مجموعه ای از استاندارد های لازمه برای ارتباط بین کامپیوترها و دستگاه ها را در بستر شبکه فراهم می کند. تمامی برنامه ها و سایر پروتکل های موجود در پروتکل TCP/IP ، به شش پروتکل بالا مرتبط است که به طور جزئی تر اصلی ترین وظیفه بخش پروتکل TCP اطمینان از ارسال درست و دقیق اطلاعات است و مهمترین مسئولیت پروتکل IP دریافت و ارسال بسته های اطلاعاتی به مقصد های صحیح می باشد. همچنین پروتکل TCP/IP برای آدرس دهی در کامپیوتر از 32 بیت یا 4 عدد بین 0 تا 255 استفاده می‌کند. هر دیوایسی به عنوان مثال فرض کنید دستگاه حضور غیاب ، در شبکه های مبتنی بر TCP/IP دارای یک آدرس منحصر بفرد است. آدرس فوق IP نامیده می شود. یک آدرس IP مطابق زیر است :

192.168.1.201

معمولا به دلیل بخاطر سپردن آسان آدرس های IP ، نحوه نمایش آن ها بر مبنای دهدهی بوده که توسط چهار عدد که توسط نقطه از یکدیگر جدا می شود است . هر یک از اعداد فوق را octet می گویند. کامپیوترها برای ارتباط با یکدیگر از مبنای دو ( باینری ) استفاده می نمایند. فرمت باینری آدرس IP اشاره شده بصورت زیر است:
11011000.00011011.00111101.10001001
همانگونه که مشاهده می گردد هر IP از 32 بیت تشکیل می گردد. بدین ترتیب می توان حداکثر 4.294.967.296 آدرس منحصر بفرد را استفاده کرد. مثلا: آدرس 255.255.255.255 برای Broadcast ( انتشار عام ) استفاده می گردد.
از همرامی شما صمیمانه سپاسگزازیم.امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ